داستان های ناگفته دانشجویان بین الملل از دانشگاه بیرجند

۱۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۲۷ کد : ۲۸۰۲۴ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۷۱۱
رقیه محمدی دانشجوی کارشناسی ارشد علومی سیاسی دانشگاه بیرجند است. او در خانواده‌ای نسبتا متوسط در افغانستان بدنیا آمد و تحصیلات خود را در این کشور ادامه داد و مدرک کارشناسی‌ را از دانشگاه کابل در رشته ژورنالیسم دریافت کرد.
داستان های ناگفته دانشجویان بین الملل از دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دانشجوی بین الملل دانشگاه در ابتدای این مصاحبه گفت: همیشه توصیه پدرم این بوده که به تحصیل بپردازم تا برای خود و دیگران مفید فایده باشم، بنابراین همزمان با درس و مدرسه و تحصیل از طریق موسسات، دانشگاه و نهادهای مختلف، سعی کرده ام به مردم خدمت کنم.

از او در خصوص تحصیل در ایران و دانشگاه بیرجند پرسیدیم.

وی پاسخ داد: متاسفانه زمانی که نظام سیاسی در افغانستان تغییر کرد، برنامه‌هایم برای ادامه تحصیل با مشکل مواجه شد ولی از آنجایی که برای رسیدن به موفقیت، هدف و مسیرم را مشخص کرده بودم، سقوط حکومت قبلی افغانستان باعث سقوط هدف‌هایم نشد و اینگونه بود که در تکاپوی راهی برای ادامه تحصیل و بیرون رفت از شرایطی شدم که برای بانوان هموطنم موانعی را بوجود آورده بود. بنابراین پس از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدم که بهترین و سریع‌ترین گزینه برای ادامه تحصیل، کشور ایران است.
از مهمترین دلایل انتخاب ایران، که می‌توان گفت نقاط قوت قابل اعتنایی هم هستند، زبان و فرهنگ مردم این کشور و همچنین همسایگی ایران با کشورم بود که شرایط را برایم آسان‌تر می‌کرد. از سویی بنا به بررسی‌هایی که همسرم انجام داده بود، دانشگاه بیرجند را برای ادامه تحصیل مقصد مناسبی یافتم. زیرا این دانشگاه از لحاظ امکانات، کیفیت تدریس و پرداخت شهریه از نظر من وهمسرم بهترین گزینه در قیاس با سایردانشگاه‌های ایران بود و حالا که یک سال است که من و همسرم در دانشگاه بیرجند تحصیل می‌کنیم و از شرایط موجود بسیار راضی هستیم.
وی ادامه داد: این شرایط برای ما عالی و خیلی فراتر از آن چیزی است که همسرم برایم تعریف کرده بود. مردم بیرجند؛ مردمی آرام، میانه رو و انسان دوست هستند. اینجا علاوه بر اینکه برای من و همسرم شرایط خوب تحصیلی وجود دارد، زمینه فعالیت‌های دانشجویی و فرهنگی نیز برایمان فراهم گردیده است. او می‌گوید: دانشگاه بیرجند برای کسی که هدفش تحصیل و پیشرفت باشد؛ خیلی خوب است، چرا که کیفیت عالی تدریس و امکانات رفاهی، شرایط پیشرفت را برای همه ی دانشجویان فراهم می سازد. خوابگاه ها در این دانشگاه از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است و برای دانشجویانی که متاهل هستند، سرای جداگانه با امکانات کامل در نظر گرفته شده است. همچنین برای کسانی که به لحاظ مالی مشکلاتی دارند، خیلی خوب و یاری‌کننده است؛ چرا که علاوه بر شهریه‌ی پایین، دانشجویانی که ازمعدل بالایی برخوردار می باشند، شامل بورسیه شده و در صورت انجام کارهای دانشجویی و فرهنگی، امتیازات خوبی از طرف دانشگاه برایشان در نظر گرفته می‌شود. یکی دیگر از این امتیازات تخفیف شهریه برای دانشجویانی است که متاهل هستند و هر دو زوج دانشجو هستند.
رقیه محمدی در ادامه گفت: توصیه من برای کسانی که ایران را برای تحصیل انتخاب می کنند این است که این دانشگاه نه تنها شما را از دیدگاه تحصیلی، بلکه از لحاظ فرهنگی، ورزشی و حتی حرفه‌ای به هدف تان می‌رساند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد از یکسو با بروزتر شدن فعالیتهای دانشگاهی و استفاده از شیوه‌های جدید در امور مختلف تحصیلی، موجبات تحرک و پویایی هرچه بیشتر دانشجویان فراهم گردیده و فقط به جزوه‌های درسی اکتفا نگردد و از سوی دیگر، بررسی وتحقیقات لازم در خصوص علل بی‌انگیزگی و عدم اعتماد بنفس عده‌ای از دانشجویان، بعمل آید تا راهکارهای مناسبی توسط مدیران در این مورد اندیشیده شود. 

کلید واژه ها: مصاحبه دانشجوی بین‌الملل

آخرین ویرایش۱۳ خرداد ۱۴۰۳